Що потрібно знати про діагностику авто?

131

Вже починаючи з 90-х років велика частина автомобілів при появі несправності в роботі електроніки здатна про це сама оповістити господаря, але, природно, на своєму, автомобільному, мовою, наприклад, миготінням контрольної лампочки, коливанням стрілки вольтметра або відхиленням променя осцилографа. Щоб поставити точний діагноз, необхідний не тільки високий рівень професіоналізму діагноста, слід визнати, що багато в чому точність результатів залежить від діагностичного обладнання, оскільки саме воно дає можливість представити всю необхідну інформацію швидко і в зрозумілому для діагноста вигляді /avtoservis/diagnostika. З цих пір незамінним пристроєм для авто діагностичне є сканери.

Деякі помилково вважають, що автосканером використовуються для виконання базових перевірок систем автомобіля, в числі яких, отримання даних про компресії в циліндрі або визначення причин витоку струму в системі запалювання. Насправді для виконання даних операцій підійде елементарне діагностичне обладнання. Також недоречно за допомогою Автосканер намагатися знайти несправність в тій системі автомобіля, яка не контролюється бортовим комп’ютером. Так, наприклад, недоцільним буде намагатися встановити причину появи нагару на свічках або несправності паливної системи. Автосканер зможе лише зафіксувати наслідки несправностей, але ніяк не їх причину, та й, треба визнати, функції у нього дещо інші, більш серйозні.

Головними завданнями, з якими під силу впоратися Автосканер, є:
• Отримання і розшифровка кодів несправностей, які фіксують різні ЕБУ автомобіля на підставі показань датчиків;
• Відстеження потоку даних, що проходить через ЕБУ;
• Діагностика систем авто при виконанні їздових випробувань;
• Запам’ятовування параметрів діагностики.

Для визначення повної картини стану систем авто, автосканер взаємодіє з електронним блоком управління (ЕБУ). Подібне обладнання необхідно для тестування електронних систем, оскільки здійснити його іншим методом попросту неможливо. Сучасні автосканером характеризуються не тільки великим обсягом одержуваних даних (це параметр залежить не від моделі обладнання, а від встановленого в ЕБУ програмного забезпечення), але і наявністю додаткових функцій. Дорогі моделі сканерів крім позначеного виконують ще й процедури з кодування і програмування електронного блоку.

Часом для точної постановки діагнозу необхідно провести діагностику автомобіля поза автосервісом тобто ходові випробування. В цьому випадку безцінної стає здатність сканерів до мобільності. Під час «польових випробувань», якщо так можна висловитися, продуктивність діагностичного обладнання більш результативна, в порівнянні з тестуванням в гаражі, оскільки зчитується інформація про роботу автомобіля, схильного навантажень, в умовах максимально наближених до тих, в яких він знаходиться під час експлуатації. Ці дані записуються в пам’ять апарату, а після поїздки, їх при бажанні можна перенести на персональний комп’ютер (при цьому інформація буде перекодувати в найбільш зручну форму), проаналізувати ситуацію, що картину в спокійній обстановці, з можливістю уповільнення або перемотування.

Результатом такої обробки інформації стане більш точне виявлення системних помилок, вивчення роботи датчиків і механізмів. У разі, коли отримані в ході їздових випробувань об’єктивні параметри роботи авто не відповідають тому, що показують повідомлення кодів несправностей, для встановлення точного діагнозу доцільно скористатися ще одним автосканером і повторити перевірку.

Автосканером до всього іншого можуть частково приймати на себе управління діагностованих систем . Завдяки цій здатності стає можливим перевірка балансу форсунок, регулювання обертів холостого ходу, включення / вимикання бензонасоса і багато іншого без чого є неможливою безпроблемна експлуатація авто. При цьому слід підкреслити, що список можливих маніпуляцій визначається не тільки різновидом електронного блоку управління, а й типом самого діагностичного обладнання.

На більшості сучасних діагностичних станцій застосовуються сканери вузької марочної спрямованості, це в першу чергу обумовлено не тільки тим, що обслуговувати подібні моделі простіше, оскільки відрізняються вони простим і зрозумілим інтерфейсом, але і тим, що вони в кілька разів дешевше поліфункціональних. Однак останнім часом виробники, намагаючись виправити дану ситуацію, випускають на ринок все нові і нові автосканером, які можуть похвалитися не тільки великим списком функцій, але і прийнятною вартістю.

Основними видами сканерів сьогодні є :
• мультимарочні,
• Професійні марочні або, як їх інакше називають, дилерські автосканером.

Головний принцип дії мультимарочних сканерів грунтується на комплектації комутаційних кабелів і змінних картриджів або карт пам’яті з ПО. Завдяки повсюдному використанню в роботі протоколу OBD-2 для комутації мультимарочні сканери покривають велику кількість автомобільних марок. Подібна універсальність перетворює дані сканери в незамінне обладнання для СТО, які займаються діагностикою та ремонтом широкого спектру марок і моделей авто, не обмежуючись конкретною маркою. Найпопулярнішими виробниками універсальних Автосканер в даний час є Texa, Launch , Ultrascan, Autel. У лінійці їх продукції представлені, як портативні сканери, що працюють автономно від ПК, так і вимагають обов’язкового підключення до комп’ютера / ноутбука.

Головний в діагностиці – діагност.
І все ж, незважаючи на всі можливості Автосканер, головну роль в проведенні діагностики грає діагност . Від уміння грамотно інтерпретувати код помилки залежить точність постановки діагнозу і як наслідок – подальша доля автомобіля.

Діагност повинен вміти шукати причинно-наслідкові зв’язки, розуміти особливості взаємодії, що з’являється в ході роботи вузлів автомобіля, і спираючись на отримані дані конкретно позначити проблему. Не слід забувати і про те, що сканер – це лише обладнання, яке видає інформацію про наявність несправності, спираючись на вхідні і вихідні параметри, встановити її причину жодне обладнання не в змозі. До того ж нерідко навіть найдосконаліші системи діагностики можуть аварійні параметри роботи авто видавати за його штатні.

Крім цього сканери не завжди можуть отримати однозначні дані від бортового комп’ютера, оскільки наявні несправності в електричних ланцюгах або в самому бортовому комп’ютері, так само як і погане з’єднання ЕБУ з масою, можуть спотворювати реальні дані і ввести в оману діагноста. Однак деякі недосвідчені механіки сервісів просто не приймають це до уваги і цілком покладаються на показання приладу. Результатом такої помилки в кращому випадку стане трата часу і коштів на усунення поломки, якої може і не виявитися в реальності, а слідом за цим прийде розчарування клієнта.

Для кращого розуміння даної ситуації представимо вашій увазі конкретний приклад з життя: протокол OBD-2 видає помилку Р0130, яка вказує на некоректну роботу датчика кисню. Некваліфікований майстер може просто-напросто не знати про те, що виданий код не означає, що датчик поламаний, оскільки він може з’явитися при занадто високому або низькому вихідному напрузі, а також при неправильній реакції датчика кисню на зміну тривалості імпульсів уприскування форсунок, і винести вердикт , що заміна датчика неминуча.

Розворот подій в майбутньому буде такою: клієнт витратить гроші на ремонт, а несправність так і не буде усунена. Думаємо, говорити зайве про те, що навряд чи цей автовласник коли-небудь ще звернеться на СТО, де він витратив солідну суму, а вирішення проблеми так і не було запропоновано. Таким чином, помилка діагноста не тільки буде коштувати вам грошей, але і згубних наслідків для вашого авто.

Щоб запропонувати повний комплекс послуг з діагностики авто і зуміти знайти справжню причину появи коду помилки необхідно крім звернення до допомоги сканерів, використовувати також і інші різновиди діагностичного обладнання, серед якого газоаналізатор, мультиметр і осцилограф (мотор-тестер). До слова, використання останніх буде доцільно і тоді, коли виробниками автомобіля не передбачений доступ до діагностичної інформації через стандартний роз’єм. Хоча, справедливості заради варто відзначити, що практично всі машини, що їздять сьогодні по дорогах, випущені в останні два десятиліття, оснащені стандартним діагностичним роз’ємом. Так, в США автомобілі відповідно до стандарту OBD-2 почали виробляти в 1996 році, в Європі авто, оснащені подібним роз’ємом для підключення діагностичного обладнання,

Впевнені, що після всього прочитаного, у вас не залишилося сумнівів у тому, що надавати якісні послуги з діагностики авто зможе той, хто оснащений виключно професійним обладнанням, і в штаті якого числяться тільки справжні майстри своєї справи. Здатність поставити точний діагноз, прямого втручання швидко і якісно – ось складові успіху будь-якої станції технічного обслуговування.

Пам’ятайте: виконання діагностики на найвищому рівні можливо тільки при наявності грамотних працівників і професійного устаткування.