Чим відрізняється варіатор від автомата: плюси і мінуси обох КП

Перед автолюбителями при виборі нового авто постає питання, якій коробці перемикання передач віддати перевагу: класичній автоматичній чи варіаторній. Кожна з них має як позитивні, так і негативні сторони. Спробуємо розібратися, які у них відмінності, і на чому зупинити свій вибір.

Принцип роботи КПП

Головне призначення будь-якого пристрою, що перемикає передачі, – приймати, перетворювати, передавати і змінювати напрямок крутного моменту. Сучасні автовиробники випускають транспортні засоби з механічною, автоматичною КПП і автоматичною в різних варіаціях.

У механічної перемикання передач відбувається за допомогою людини. В інших процес автоматизований, участі водія не потрібно.

Класичний «автомат» (гідротрансформатор)

Коробка-автомат з гідротрансформатором вперше була випущена в 40-х роках минулого століття. Масово нею стали оснащувати авто з 60-х років. Вона являє собою цілий комплекс механізмів: гідротрансформатор, що складається з турбінного і реакторного коліс, відцентрового насоса, обгінної і блокувальної муфт; планетарна коробка передач, основними деталями якої є планетарні редуктори, фрикційні і обгонні муфти, з’єднувальні вали, барабани, гальмівна стрічка.

Коротко принцип роботи можна описати таким чином: гідротрансформатор, розміщений між КП і двигуном, змінює передачу крутного моменту.

Стандартними режимами роботи АКПП, які вибирає водій за допомогою важеля селектора, є: Р (Park), П – паркувальна блокування; R (Reverse), зх – задній хід; N (Neutral), Н – нейтральна передача; D (Drive), Д – рух вперед; L (Low), ПП (примусово знижує) або ТХ (тихий хід). Переваги АКПП: плавність при зміні передач; висока надійність; комфортність управління авто; щадна експлуатація мотора і КП.

Недоліки коробки-автомата все ж є: дорожнеча; висока витрата палива; висока вартість ремонту; потрібно більше часу для розгону; недовгий термін служби.

Варіатор КП – це варіація «автоматики».

Однак її будова та принцип роботи мають суттєві відмінності від класичної АКПП. Це безступінчата трансмісія, до складу якої входять: власне варіатор; вузол, який здійснює роз’єднання двигуна з варіатором; система управління; механізм заднього ходу.

Варіаторна КП може бути двох типів: клиноремінного; тороідного. Принцип роботи заснований на тому, що два розсувних шківа (провідний і ведений), з’єднані металевим ременем, автоматично змінюють свій діаметр, змінюючи при цьому передавальне число. Запускається варіатор за допомогою важеля селектора. Режими передач ідентичні з АКПП.

Позитивні сторони варіатора перед іншими КП: ефективність при використанні потужності двигуна; висока економія палива; комфортність управління і самого руху; плавність ходу авто; рівний розгін і оперативний набір швидкості; мале навантаження на мотор; екологічність; високий ККД.

Якщо ви все-таки вирішили віддати перевагу варіатору, то варто врахувати і його недоліки: складність конструкції і ремонту; мала кількість сервісів, здатних здійснювати ремонт; швидкий знос при їзді по поганих дорогах і бездоріжжю; специфічний шум при роботі; короткий термін експлуатації, не ставиться на потужні машини.

Важливо! Досвідчені автослюсарі і автолюбителі радять відмовитися від придбання авто з варіатором, яке вже було у вжитку. Якщо покупка вже зроблена, то необхідно вчасно здійснювати повну заміну масла, датчиків швидкості і рівня палива.