Євробляхи – у законі

144

Ухвалено закон, де йдеться про зменшення розміру акцизу. Проте самі «бляхарі» знову незадоволені.
Днями Верховна Рада ухвалила нові правила розмитнення так званих «євроблях». Встановлено базові ставки для розмитнення, а також коефіцієнт віку машин.

Щоправда, новий законопроект не влаштовує власників автомобілів на іноземній реєстрації. Мовляв, все одно це велика сума, а вони вимагають доступного розмитнення.

Акциз зменшили удвічі
Отже, щодо, власне, закону, то він передбачає введення базових ставок для автомобілів залежно від типу двигуна і його об’єму. Наприклад, для бензинових двигунів об’ємом до 3000 і понад 3000 куб. см вводять базові ставки відповідно 50 і 100 євро. Для дизельних двигунів об’ємом до 3500 і понад 3500 куб. см вводять базові ставки відповідно 75 і 150 євро.

Також вводять граничний коефіцієнт віку автомобіля, що становить 15. Для автомобілів, вік яких перевищує 15 років, буде застосовуватися коефіцієнт 15.

ЗА РІЗНИМИ ПІДРАХУНКАМИ, В УКРАЇНІ АВТОМОБІЛІВ НА ІНОЗЕМНІЙ РЕЄСТРАЦІЇ – «ЄВРОБЛЯХ» – ЇЗДИТЬ ДЕСЬ 2,5 МІЛЬЙОНА

За словами голови комітету з питань податкової та митної політики парламенту Ніни Южаніної, передбачається використання понижуючого коефіцієнта 0,5 при розрахунку ставки податку за розмитнення раніше ввезених авто (так званих «євроблях»), якщо вона буде здійснена протягом перших 90 днів з дня набрання чинності законом.

Загалом документ передбачає зниження митних податків на реєстрацію автомобілів на єврономерах. Акцизний податок на авто планують розраховувати на основі таких базових ставок: нові авто з бензиновим двигуном – 50 євро замість нинішніх 102 євро, а з дизельним двигуном – 75 євро. При цьому, залежно від об’єму двигуна та віку машини, вартість ставки буде змінюватися. Сума буде дорівнювати базовій ставці, помноженій на коефіцієнт двигуна і коефіцієнт віку, де коефіцієнт двигуна – це об’єм, поділений на 1000.

Наприклад, акциз на новий бензиновий автомобіль з об’ємом двигуна 1,6 тис. куб. см за новими розрахунками становитиме 80 євро, до 5 років – 400 євро, до 15 років – 1200 євро. Водночас акциз на новий дизельний автомобіль із об’ємом двигуна 1,6 тис. куб. см за новими розрахунками становитиме 120 євро, до 5 років – 600 євро, до 15 років – 1800 євро.

На легалізацію – півроку
За різними підрахунками, в Україні автомобілів на іноземній реєстрації – «євроблях» – їздить десь 2,5 мільйона.

Згідно із ухваленим законом, усі вони впродовж півроку мають отримати українську прописку. Саме стільки євробляхам виділили часу на отримання українських номерів. Водночас є 50-відсоткова знижка для розмитнення, яка діятиме впродовж 90 днів.

Щодо початку дії цього закону, то, за словами народного депутата, члена комітету Верховної Ради з питань податкової та митної політики Оксани Продан, він має набути чинності у грудні, щойно це підпише президент.

Проте, окрім зменшення акцизу, паралельно було ухвалено закон щодо посилення відповідальності за його порушення.

– Початок дії закону – посилення відповідальності та зниження ставок акцизу одночасно. Бо не може почати запрацювати щось одне, – каже вона. – Йдеться не лише про ті авто, які є в Україні, але й ті, що будуть завозити. До речі, три місяці ця ставка буде 50-відсоткова. Ті авто, які є в Україні та мають належні документи, можуть оформити за нижчою базою. Це договір купівлі-продажу, зняття з обліку в тій країні, звідки його завезли тощо.

Проте не усі депутати в захваті від такого закону. Бо, мовляв, там не враховано чимало моментів, зокрема електромобілі. А також те, що довелося пристати на вимоги фактично сформованої політичної сили, яка нібито переймається дешевим розмитненням.

Хто стоїть за «євробляхами»
– Інше питання, що таке «Автоєвросила»? Треба визнати, що це вже чітка сформована політична сила. Вони прийшли сьогодні до парламенту не стільки тому, щоб зробити 2 мільйонам українців добре, вони прийшли за певними своїми політичними дивідендами. До речі, вулиці Шовковичну, Грушевського та Інститутську перекривали на дорогущих “Мерседесах”, БМВ та “Лексусах” з євро номерами, – каже народний депутат Іван Рибак.

За його словами, інша річ – абсолютна безконтрольність при ввозі таких автомобілів. Згідно з правилами дорожнього руху, ввіз на територію України автомобілів з правим кермом заборонено. Це переважно англійські авто, котрі за ціною значно дешевші від німецьких.

– Поїдьте сьогодні у Чернівецьку область, там таких авто безліч. Велику кількість приганяють власники румунських паспортів. Такі учасники дорожнього руху створюють небезпеку для інших законослухняних громадян. Водій з румунським паспортом, правим кермом фактично вже є представником іншої держави, хоча житло, майно, сім’я у нього тут, в Україні, і він користується всіма соціальними сервісами, які надає наша держава, – каже він. – Для Чернівців “Майбах” на єврономерах не є дивиною, тому виникає питання: шановні, а де ви взяли кошти на VIP-авто? Я припускаю, що існуючий високий податок на автомобілі в Україні, якраз включав несплату податків недобросовісними набувачами машин. Що відбивалося на ціні і в автосалонах. У результаті, кошти недоотримала наша медицина, наша освіта, наша культура, наша армія і наші дорожні служби.

До речі, подібна ситуація відбувалася в Україні у 1998-2000 роках. Але 2000 року це питання було вирішено дуже просто, введенням такої норми, як тимчасовий ввіз терміном на один рік, з постановкою на тимчасовий облік.

Але водії «євроблях» обурені та погрожують масовими акціями протесту по усіх регіонах країни. Один із організаторів акцій протесту та голова «бляхарського» руху навіть спалив своє авто – недешевий «ленд крузер».

Як будуть штрафувати власників «євроблях»
По-перше, вводять обмеження на кількість авто, які можна ввозити без так званого «грошового забезпечення». Наприклад, нерезидент зможе без грошового забезпечення ввезти в режимі тимчасового ввезення лише одне авто.

По-друге, особа, яка ввезла в Україну авто в режимі транзиту або в режимі тимчасового ввезення, не зможе передати його у володіння, користування або розпорядження іншим особам чи розукомплектовувати його.

Також їй заборонятиметься використання такої машини в підприємницькій діяльності чи для отримання доходу, наприклад, для роботи в таксі.

За порушення встановлених правил передбачено штраф — 34 тис. гривень.

По-третє, будь-яка інша особа, яка всупереч встановленим правилам, отримає транзитне або тимчасово ввезене авто у володіння, користування або розпорядження, чи використовуватиме таке авто в підприємницькій діяльності, для отримання доходу, також буде оштрафована.

Перша фіксація зазначених порушень працівниками поліції передбачає стягнення з порушника 8,5 тис. грн.., повторна фіксація — 17 тисяч грн., позбавлення права керування на 1 рік та оплатне вилучення авто за рахунок порушника.

По-четверте, за недотримання строків режимів транзиту та тимчасового ввезення, тобто за невивезення авто за межі країни своєчасно, порушники також мають сплатити штрафи, розміри яких будуть залежати від кількості днів перевищення встановлених строків.

За один день прострочення вивезення транзитного авто з порушника буде стягнуто 170 грн., а за три дні відтермінування вивезення тимчасово ввезеної машини – 850 гривень.

Зайвий місяць перебування такого авто в Україні коштуватиме порушнику 170 тис. грн. або навіть транспортного засобу, який може бути конфіскований за рішенням суду.